2.2.4
Daňové sazby fyzických osob
RNDr. Ivan Brychta
Komentář:
Počínaje rokem 2021 bylo solidární zvýšení daně zákonem č. 609/2020 Sb. zrušeno a nahrazeno původním principem progresivního zdanění, a to ve výši:
Průměrnou mzdou se pro účely ZDP rozumí (podle § 21g odst. 2 ZDP) průměrná mzda stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.
Solidární zvýšení daně bylo zavedeno zákonem č. 500/2012 Sb. na přechodnou dobu původně jen tří let od roku 2013, avšak zákon č. 267/2014 Sb. zrušil časové omezení, takže se solidární zvýšení daně aplikovalo až do roku 2020 včetně. Solidární zvýšení daně se neaplikovalo na všechny příjmy fyzické osoby, ale pouze:
-
na příjmy zahrnuté do dílčího základu daně podle § 6 ZDP, tj. na příjmy ze závislé činnosti, které nebyly zdaňovány zvláštní sazbou daně (viz § 6 odst. 4 ZDP); do výpočtu se zahrnuly jen příjmy zaměstnanců, nikoliv jejich zvýšení o povinné pojistné, které jinak základ daně ze závislé činnosti v té době ovlivňovalo,
-
na dílčí základ podle § 7 ZDP, tj. na základ daně tvořený příjmy ze samostatné činnosti, opět bez uvažování příjmů, které byly zdaněny zvláštní sazbou daně (příjmy autorů podle § 7 odst. 6 ZDP),
-
navíc se solidární zvýšení daně aplikovalo pouze na částku tvořenou součtem uvedených příjmů podle § 6 ZDP a dílčího základu daně podle § 7 ZDP, která převýšila 48násobek průměrné mzdy,
-
od roku 2015 (a se zpětnou účinností pro rok 2014) byla možnost snížit pro účely solidární daně příjmy ze závislé činnosti o případnou ztrátu ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP.
Limity pro solidární zvýšení daně do roku 2020 a pro progresivní zdanění sazbou 23 % od roku 2021 v návaznosti na průměrnou mzdu ukazuje následující tabulka (ročním limitem rozumíme 48násobek průměrné mzdy do konce roku 2023 a 36násobek průměrné mzdy od roku 2024, měsíčním limitem 1/12 ročního limitu):